Svar: 4 mdr - mad?

23. februar 2017

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Simone

Tak for dit brev - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)

Det lyder som om, at Lilli så småt er ved at vise sig parat til lidt skemad. I hvert fald lyder det som om, at hun holder hovedet fint, drejer hovedet bevidst efter maden og også følger maden med øjnene - hvis hun sidder hos dig og du spiser. Og det er et godt tegn.

Åbner hun munden bevidst, når du tilbyder hende d-dråber? Så ved hun også, hvad skeen er... Et andet tegn kan være, at hun er begyndt at savle mere. Det er tegn på, at der sker nogle enzymændringer, som gør at hun bedre vil kunne nedbryde føden.

Jeg synes bestemt ikke, at du skal skære ned i Movicol. Det er netop vigtigt at holde maven igang, når hun starter med skemad, og hun har brug for Movicol til dette lige nu. I takt med at hun så begynder at spise mere skemad, så kan du prøve at vurdere, hvor meget du skal skære ned i Movicol, og hvor meget du så kan hjælpe hendes mave naturligt igang netop ved f.eks. at tilbyde lidt sveskemos eller lignende - så hen af vejen kan du justere op og ned i Movicolen alt efter, hvordan hun reagerer på det hele - men lige nu synes jeg, du skal give hende den dosis, som du fornemmer fungerer bedst for hende og ikke trappe hende ud.

Derudover så vil det være rigtig godt, at du kun giver hende smagsprøver i starten. Det vil sige måske 2-3 til max 5 skefulde og gerne sammen med lidt vand af en kop. Jeg vil foreslå dig, at du starter op til frokost, og stille og roligt kan du så øge hendes indtag. Når hun kan spise 1/2 dl. og det virker til at fungere, hendes mave kan følge med osv. så kan du begynde at give hende lidt mos om aftenen og dermed tilbyde skemad to gange dagligt. Det kan være bedre at tilbyde hende 1/2 dl. to gange dagligt, og hun så drikker sin mælk - end at give hende 1 dl., og hun så ikke drikker mælk nok eller måske afviser bryst eller flaske - netop for at holde maven igang.

I ...

Annonce

... begyndelsen vil det netop være vigtigt at skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk. Skemaden må ikke erstatte mælken, og derudover skal hun så have vand af kop, som også bliver en naturlig del af hendes væskeindtag :)

Du kan starte med smagsprøver af majs, boghvede, ris, hirse, quinoa. Grød lavet af meltyperne giver en mere cremet konsistens. Vær opmærksom på ikke at give risgrød dagligt på grund af arsenindholdet, og start ikke med quinoa på grund af proteinindholdet. Lad ris og quinoa indgå som en variation med de øvrige grødtyper.

I begyndelsen kan du med fordel lave grøden med din udmalkede mælk eller med en af de typer erstatning, som du normalt giver hende - så hun får noget, som hendes mave er vant til og derfor bedre kan kapere. Start derfor ikke op med endnu en ny type erstatning...

Og når hun begynder at kunne spise 1/2-3/4 dl. grød, så kan du begynde at komme f.eks. lidt sveskemos eller lignende på som topping - som du også har gjort til din dreng, da han var yngre :)

En dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner evt. og har behov for en lille ekstra amning, når dagen begynder

Formiddag: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Frokost: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: Ammes/flaske og puttes til dagens 3. lur

Aften: Ammes/flaske og puttes til natten

Sen aften: Ammes/flaske og sover videre

Midt nat: Ammes og sover videre

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og derudover vil jeg anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem de første smagsprøver til mad i stykker og familiemad. Der er dagsplaner til hver måned, der er opskrifter, et fødevareregister osv. så du kan slå op, hvis der er noget du er i tvivl om, hvorvidt hun må få, hvornår og hvordan :)

Rigtig meget held og lykke - og fortsat god lørdag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene